Undervisningsmodeller

Model 1

Model 2

Model 3

Gæstelærer-præsentation (10 min.) af de 3 repræsentanter fra en monoteistisk religion.

Gæt en tro?
Hvem er vi?
Hvem er I?

 

Gæstelærer-præsentation (10 min.) af de 3 repræsentanter fra en monoteistisk religion.

Gæt en tro?
Hvem er vi?
Hvem er I?

 

Gæstelærerne bestemmer.

Første plenum-runde: (30 min.)

Grundpræsentation af religionens bog + symboler, præsentation af hver repræsentant: (max. 7 min. hver) med relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.)

a. Jødedom
b. Kristemdom
c. Islam

 

Plenum-runde: (30 min.)

Grundpræsentation af religionens bog + symboler, præsentation af hver repræsentant: (max. 7 min. hver) med relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.)

a. Jødedom
b. Kristemdom
c. Islam

 

 Anden plenum-runde (30 min.) om dagens emne: religiøs praksis / Gud og mennesket / Gud og det onde: Præsentation af hver repræsentant: (max 7min.), hver m. relevante elev-spørgsmål indimellem hver runde (3 min.)

a. Jødedom
b. Kristendom
c. Islam

Gruppe-runder (45 min)

Omrokering til grupper: (læreren styrer)
Eleverne fordeles i 3 grupper, og gæstelærerne stiller sig ud til hver sin gruppe.

1.runde 15 min. : Gæstelæreren fortæller lidt om dagens emne (7 min.), og der lægges op til dialog med elev-spørgsmål og spørgsmål til eleven (7 min.).

Rokade ( enten elever eller gæstelærer der rokerer)

 

 

Andre elev-forberedte spørgsmål i plenum (10 min.)

  • Læreren styrer
  • 2-3 min. pr. svar
  • Evt. en række ja/nej spørgsmål

 

 

  Senest 10 min. før timens afslutning:

Fælles afrunding v. gæstelærerne (5 min.):

- på alles vegne om religionsdialog, rollemodeller, religionsfrihed i et demokratisk samfund.

- mulighed for at gå hen til en af gæstelærerne og stille et par spørgsmål/snak.

 

 

 

Postludium : (5 min.)

Gæstelærerne stiller sig ud 3 forskellige steder, så eleverne frit kan gå hen og snakke/stille spontane spørgsmål.

Senest 5 min. før timens afslutning:

Fælles afrunding v. gæstelærerne (5 min.):

- på alles vegne om religionsdialog, rollemodeller, religionsfrihed i et demokratisk samfund.